Zagonetka Boga Horsa

.

Govore nam moderni lingvisti da riječ horoz (oroz) nije srbska rije, nego je, kažu, turcizam. Pa da proverimo tu tvrdnju današnjih lingvista i njihovo naučno znanje.

Horology (from Greek: ὥρα, “hour, time” and Greek: λόγος, logos, “study, speech”; lit. the study of time)

Po ovom ,,stručnjaku” sa vikipedije, riječ horologija je grčka.

Horā (Sanskrit होरा, “hour”, from Greek ὥρα) is a branch of the traditional Indian system of astrology

U ovoj tvrdnji sa Wikipedije iznad, velika slugoslovenska lingvistička pamet tvrdi da je grčka rijerc ὥρα nastala od sanskrita, potpuno smećući sa uma da grčki jezik nema nikakve veze sa sanskritom, je je sanskrit nema veze sa grčkim, i sanskrit je ishodište svih indo-evropskih jezika, a grčki jezik NE spada u tu grupu.

Hajdemo malo u istoriju religije starih Slovena :

The Slavic Primary Chronicle is a major work with many valuable references to the pagan beliefs of Eastern Slavs. The chronicle treats the history of the early Eastern Slavic state. Even though the manuscript was compiled at the beginning of the 12th century, it contains references to and copies of older documents, and describes events predating the Baptism of Kiev.
Two deities, Perun and Veles/Volos, are mentioned in the text of the early 10th century peace treaties between pagan rulers of East Slavs and Byzantine Emperors. Later, Nestor the Chronicler describes a state pantheon introduced by Prince Vladimir in Kiev in 980 CE. Vladimir’s pantheon included Perun, Hors, Dažbog, Stribog, Simargl, and Mokosh. The Hypatian Codex of the Primary Chronicle also mentions Svarog, compared to Greek Hephaestus. Also very interesting are the passages in the East Slavic epic The Tale of Igor’s Campaign referring to Veles, Dažbog, and Hors. The original epic has been dated to the end of the 12th century, although there are marginal disputes over the authenticity of this work.

Gle, Sloveni su imali boga Horsa.

A ko su Sloveni: Sloveni su od Sarmata, Sarmati od Skita, a bilo je vrijeme kad su Skiti imali svoja carstva po Indiji i po danasnjoj Kini.

Hora ili ora je rijec srbskog jezika i znaci vrijeme. pamtim ono vrijeme kad su seljaci htjeli da pocnu neki sezonski posao, pitali su jedan drugog za misljenje da li je ora za taj posao ili nije. Hora ili ora je dakle vrijeme.

Šta simbolizuje ime boga Horsa?


In Slavic mythology, Hors (Old Church Slavonic: Хърсъ, Cyrillic: Хорсis the Slavic sun god.The name Hors comes from the Iranian languages (Scythian or Sarmatian) — see Avestan: hvarə хšаētəm, Middle Persian: xvaršêt, Persian: xuršēt «shining sun».According to the Russian Primary Chronicle, in 980, Vladimir I of Kiev «placed the idols at the hill outside the palace: wooden Perun… and Hors, Dažbog and Stribog and Simargl and Mokosh».Based on the situation in the transfer of the gods of the pantheon of great prince Vladimir, the Hors was the second most important deity in this period. The author of Tale of Igor’s Campaign provides the name of the Hors epithet Great.Hypotheses about the functions of the god Hors based on the interpretation of the text of the Tale of Igor’s Campaign. It is believed that the Hors was the god of the solar disk. Hors moved across the sky during the day, and under the ground — at night. Based on a literal reading of the text Tale of Igor’s Campaign can be assumed and the existence of representations of the sacred «way of Hors», which Vseslav crossed somewhere between Kiev and Tmutarakan.In connection with the motif of movement Hors among scientists there is a perception of «Riding of Hors».

Drevnim Slovenima Hors je bog Sunca! Koje stvorenje svake noci najavljuje dolazak Sunca, svitanje, zoru, jutro i dan? Pa horoz (oroz). Cija jue ta rijec? Je li to izvorna rijec Slovena Srba ili Turaka? Sloveni i Srbi su od Sarmata. Turci jesu od Sarmata, ali nisu od Slovena. Kao narod sarmatskog korijena Turci jesu mogli imati tu rijec u svom jeziku, ali su je kao Sloveni sigurno je od početka imali Srbi, (Horsa kao Horusa imali su i stari Egipćani, od koga i kako su ga primili, to je druga tema i drugo pitanje)

Dakle je (h)oroz originalna riječ srbskog jezika.(H)oroz kojeg su kasnije lopovi prekrstili u pijetla.

A kako su naseg (H)oroza prekrstili u grcko-latinskog pijetla?

Iz kojeg jezika i od kojeg korijena i kako je izvedena strana rijec pijetao? Odgovor slijedi!

Znacenje rijeci petal:

One of the often brightly colored parts of a flower immediately surrounding the reproductive organs; a division of the corolla.
[New Latin petalum, from Greek petalon, leaf.]

Dakle, rijec petal je iz grckog jezika koja na srbskom znaci listi, listic. U pravom smislu to je latica cvijeta.

Slika sa osam petala predstavlja Sunce sa zrakama, suncani cvijet.

Cvijet je sa laticama, a nije sa pijetlovima.

(H)orozova kresta

Po ovim zrakastim izrastajima na (H)orozovoj ćubi* (simbol zraka rumene zore) lopovi su nam prekrstili (h)oroza u pijetla, i tu svoju laž pretvorili u istinu.

A zašto i sa kojim ciljem, o tome ne treba mnogo da razmišljamo: doprinos lingvista grko-jezuita brisanju srbskog sjećanja na istorijske korijene?

Horoz ispred trougla sa Suncem (kuca Sunca, nebeski hram Sunca) i sa simbolom Sunca na glavi kao krestom (galski novcic, oko 60-50 g. st. ere)

.

Sa Wikipedije (opet):

From Serbian word krst (“cross” in English), while Hungarian name derived from Hungarian word kereszt (meaning “cross” in English too). The Hungarian word kereszt itself is of Slavic origin – variants of this word in some other Slavic languages are including Bulgarian “Кръст” (“krst”), Macedonian “Крст” (“krst”), Russian “Крест” (“krest”), Ukrainian “Хрест” (“hrest”), etc.


Sunce sa zrakama (krestama), stara freska manastira Zavala u Hercegovini


Krst kao predhriscanski simbol Sunca

Rezime:

a) slovenski (Srbski) bog sunca Horst
b) nocni najavljivac dolaska sunca (Sunca): (H)oroz
c) na glavi (h)oroza je kresta
d) kresta je krst
e) krst je predhriscanski simbol Sun

Drevna, starobiblijska kapija Sunca.

Stecak iz Sočice (Sočica) kod Rogatice: paganski sveštenik na kapiji Sunca (ka istoku) prinosi žrtvu bozanstvu Sunca, koje u ruci nosi nebesku sohu, drzac neba (stecak br.18).

Sta je simbolka ovog (h)oroza na stećku?

Ovaj pijetao ne stoji ni na kakvoj ogradi, jer ograda nije suplja, nego se ogradjuje da bude prepreka prolaska na drugu stranu. Pijetao stoji na jasno markiranom mjestu prolaska, na prolazu, na kapiji, na Kapiji Sunca. Kapija Sunca je na istoku i pijetao najavljuje dolazak Sunca na kapiju istoka. To je Sunceva, božanska trijumfalna kapija.

( Autor Petko Nikolić Viduša )
.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed.Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.